Obytná zóna Medziháj – súťaž

Naším zámerom bolo reagovať na pásovitosť nielen vymedzenej parcely, ale aj urbanizmu starého a nového Ružindola pri Trnave. Hlavná ulica Ružindola je výrazný lineárny prvok so širokým profilom. Rovnako v navrhovanej časti novej IBV je jasne artikulovaný lineárny pás bývania a služieb, ktorý je v plnom profile určený pre peších a kolmo na túto chrbticu novej obytnej zóny vychádzajú v smere k riešenému územiu dve výrazné pešie trasy, ktoré by mali umožniť plynulý prechod do krajiny. Práve o tieto dve komunikačné osi opierame urbanistickú koncepciu novej zóny bytových domov. Na tejto trase vytvárame mierne zvýšené plató a osádzame domy s občianskou vybavenosťou v parteri. Naša štruktúra je v týchto miestach veľkoryso priechodná a pozývajúca.

Ďalší problém sme videli v orientácii riešeného územia na svetové strany. V smere kolmom na riešené územie navrhujeme iba dva bytové domy (typ C), ktoré svojím tvarom a osadením reagujú na spomínané pešie trasy a vymedzujú verejný priestor. Vo vzťahu k tejto ploche sú osadené aj dva bodové domy (typ D) na štvorcovom pôdoryse. Ostatné domy sú jasne lineárne, podporujú pásovitosť celej zostavy. Súbor pozostáva z dvoch lineárnych zostáv a jedného lineárneho solitéru pri kruhovom objazde. Ich geometria a natočenie je reakciou na čo najlepšie orientovanie voči svetovým stranám. Zatiaľ, čo tri lineárne domy svojím osadením kopírujú uličnú čiaru (typ A), ostatné dva sú vytočené v západo-východnom smere (typ B). Rovnako aj tri lineárne domy rovnobežne s ulicou reagujú na túto orientáciu natočením bytových jednotiek – vzniká tak charakteristická pílovitá fasáda.

Architektúra objektov reaguje na prostredie, ktoré je v polohe medzi mestom a dedinou, medzi urbanizovaným územím a krajinou (Medziháj!). Lineárne domy (typ A a B) svojim tvarom aj komunikačným systémom pavlačí podporujú komunitu a susedstvo. Dvojice lineárnych domov majú prepojené komunikačné priestory pavlačového typu a v bode spojenia sú aj komunitné priestory na troch podlažiach. Byty na prízemí majú predzáhradky. Parkovanie je čiastočne zapustené pod celou plochou lineárnych domov a pod domom, ktorý ohraničuje verejný priestor. Urbánnejší charakter domov typu C a D vychádza z napojenia na uzlové verejné priestory, na ktorý domy reagujú parterom. Rôznorodé typy obytných domov ponúkajú širokú paletu typov bytov (predovšetkým 2 a 3- izbových).

súťažný návrh – 3. miesto
autori: Matúš Bišťan, Jakub Števanka
spolupráca: Peter Pasečný (krajinný architekt), Pavol Mičáň, Adela Hornáčková

máj 2024